پی آرپی

مزو تراپی و پی آرپی

درمان ریزش مو / رفع تیرگی زیر چشم

مزوتراپی مو روشی برای درمان و کنترل ریزش موها

بسیاری از افراد به دلایل متعدد دچار ریزش مو می باشند و به دنبال روش درمانی مطمئن و سریع برای تقویت موهای خود می گردند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی از روش های مختلفی برای درمان ریزش مو استفاده می شود که به وسیله این روش ها، نازک و کم پشت شدن موها، دیگر تهدیدی برای زیبایی افراد نخواهد بود. یکی از این روش های نوین و مطمئن، مزوتراپی مو می باشد.

عوامل مختلفی در ریزش مو تاثیر گذار است از جمله: اضطراب و استرس، کاهش وزن، کمبود برخی ویتامین ها، استفاده از مواد شیمیایی و همچنین تغییرات آب و هوایی ممکن است در ریزش یا کم پشت شدن موها تاثیر گذار باشند.امروزه افراد زیادی در پی رسیدگی به موها و کنترل ریزش آن باشند. کمک گرفتن از راه حل های پزشکی همواره بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت. یکی از این روش ها مزوتراپی مو است. این روش یکی از موثرترین راهکارهای درمانی است و علاوه بر قطع ریزش مو می تواند به رویش مجدد موها کمک کند.

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی مو درواقع روشی است که اولین بار در سال 1948 توسط یک پزشک فرانسوی ابداع شد و نام خود را از مزودرم گرفته است. مزودرم لایه ای از پوست انسان می باشد که از سلول های چربی تشکیل شده است. این لایه زیر سطح پوست قرار دارد.

مزوتراپی مو در واقع روشی غیر تهاجمی است که در آن میکرو تزریق هایی با استفاده از سرنگ های مخصوص دقیقاً زیر اپیدرم انجام می شود. کارایی این درمان این است که مزودرم را تحریک می کند، که به نوبه خود به کاهش طیف وسیعی از مشکلات مربوط به پوست و مو کمک می کند. محلولی که به مزودرم تزریق می شود ترکیبی از چندین ماده است و ترکیب آن برای اشخاص براساس کمبود های فرد سفارشی و متفاوت خواهد بود.

البته مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای آمینه و نوکلئیک و همچنین آنزیم های مشترک نیز در این کوکتل تزریقی وجود دارد. مزوتراپی در ابتدا به هدف کنترل و کاهش وزن اضافی درنظر گرفته شده بود، اما امروزه برای مقابله با ریزش مو استفاده می گردد. تحقیقات نشان داده که مزوتراپی مو نه تنها می تواند طاسی را به تأخیر بیندازد، بلکه به رشد مجدد مو نیز کمک می کند.

مواد ترکیبی مزوتراپی مو

مزوتراپی مو ترکیبی از دو روش شیمیایی و فیزیکی است. قبل از انجام مزوتراپی مو باید نواحی تزریق روی پوست سر مشخص شده و ترکیب خاصی از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه به مزودرم تزریق شود. کوکتل تزریق شده به پوست سر، باعث تحریک رشد فولیکول مو و کنترل ریزش آن می شود. در مزوتراپی مو از طریق تزریق های کوچک برای رساندن دارو به قسمت های مشخص شده پوست سر، باعث تولید و افزایش الاستین و همچنین کلاژن در پوست سر می گردد. 

با کلاژن و الاستین تزریق شده زمینه رشد موهای جدید فراهم می گردد.

دو ماده اصلی فعال که در محلول های مزوتراپی مو وجود دارد که استیل تتراپپتید -3 و بیوکانین آ نام دارند. این مواد به کاهش التهاب کمک می کنند و باعث رشد موهای جدید می شود. بیوکانین آ می تواند به تعدیل سطح تستوسترون کمک کند(عامل ریزش مو هورمونی). AT 3 همچنین باعث بازسازی بافت های پوست می شود، که بر نحوه رشد فولیکول های مو تاثیر می گذارد. در واقع مواد موجود در محلول مزوتراپی مو باعث بازسازی ریشه مو می گردد و ریشه های مو درون پوست محکم تر شده و عمر طولانی تر دارند.

مکانیسم عملکرد مزوتراپی مو

در روش درمانی مزوتراپی مو، موادی در پوست سر تزریق می شوند که به بهبود گردش خون، تحریک کلاژن، خنثی سازی اثرات DHT، افزایش اندازه فولیکول های مو کمک می کند و باعث کاهش ریزش مو و در نتیجه تحریک رشد مجدد مو می شود.

مزوتراپی مو بسته به منطقه ای از پوست سر که باید تحت درمان قرار گیرد، حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد. برای این تزریقات حداقل 4 یا 6 جلسه مورد نیاز است تا مزوتراپی موی سر نتیجه مطلوب داشته باشد و بین جلسات نیز باید فاصله زمانی وجود داشته باشد.

 برای تاثیرات بیشتر مزوتراپی، مو باید تحت مراقبت قرار گیرد و از انجام و یا به کار بردن ماسک یا موادی که ممکن است به مو صدمه بزند مانند رنگ کردن مو خودداری شود.

مزایای مزوتراپی مو

در واقع پس از تزریق محلول مزوتراپی گردش خون در پوست سر و تغذیه رسانی به فولیکول های مو افزایش می یابد و این به معنای رشد بهتر مو است. با گذشت زمان هورمون DHT نیز خنثی می شود، که به خود می تواند به رشد مجدد مو کمک می کند. درمان با این روش تقریباً بدون درد است و نیازی به هیچ نوع پانسمان یا آرام بخشی نیست.

کاندیدای مناسب برای مزوتراپی

بهطور کلی می توان گفت افراد سالم می تواند به انجام مزوتراپی اقدام کنند. البته تشخیص این که شما می توانید فرد مناسبی برای انجام درمان زیبایی باشید به تنهایی امکان پذیر نیست. به همین دلیل اگر شما قصد انجام مزوتراپی را دارید باید ابتدا به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه این که انجام درمان مزوتراپی می تواند برای شما مناسب باشد یا خیر را تشخیص می دهد و نتیجه آزمایشات و سابقه پزشکی شما را برای تشخیص واجد شرایط بودن شما بررسی می کند؛ اما به طور کلی افراد گفته شده در پایین نمی توانند کاندید مناسبی برای انجام مزوتراپی باشند و نباید تحت این درمان قرار بگیرند.

  1. زنان باردار
  2. افراد مبتلا به ایدز
  3. بیماران مبتلا به سوزش قلب، ضربان قلب نامنظم
  4. افرادی که سابقه لخته شدن خون و سکته مغزی
  5. بیماران مبتلا به بیماری های مزمن شدید مانند اختلالات قلبی و بیماری های عروق کرونر قلب

پی آر پی مو، یک روش درمان ریزش مو و تقویت مو است. پی آرپی پالسمای غنی از پالکت است و روش درمانی که در سه
مرحله برای تشکیل عروق خونی و تحریک کالژن انجام میشود:
در مرحله اول، خون فرد توسط پزشک گرفته می شود.
در مرحله دوم پردازش خون فرد پردازش و آماده میشود به این شکل که نمونه خون شما داخل دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می شود
و به مدت 10 دقیقه به سرعت میچرخد تا بخش های مختلف خون از هم جدا شوند. پس از پایان این مدت، خون شما به سه بخش
مجزا تقسیم شده است: سلول های قرمز خونی )گلبول های قرمز( و پالسماهای تفکیک شده شامل پالسمای سرشار از پالکت و
پالسمای حاوی مقدار ناچیز پالکت. در سانتریفیوژ پیشرفته گاهی از ژل جدا کننده نیز استفاده میشود. ممکن است به محلول، شتاب
دهنده ژنتیکی نیز اضافه شود. به پالسما بدون افزودن مواد دیگر، TM Plasma Proگفته میشود. محلول های قابل تزریق به
پوست سر شامل انواع مختلف از جمله PRP+ACELL و SCALPROLLER است.
در نهایت، در مرحله سوم خون پردازش شده و پالسمای غنی از پالکت خون را به داخل سرنگ می کشد و آماده به پوست سر فرد
تزریق میشود.درواقع پی آر پی سبب رشد طبیعی مو میشود. در حقیقت اساس این روش این است که با بهبود جریان خون ورودی
به فولیکول های مو، ضخامت ساقه مو را افزایش میدهد. پزشکان از این روش درمانی برای طیف وسیعی از مشکالت از جمله
بهبود وضعیت تاندون ها، رباط ها و ماهیچه های آسیب دیده استفاده می کنند البته بیشترین استفاده از این روش در حوزه درمان
ریزش مو میباشد.

مزایای روش پی آر پی مو برای درمان ریزش مو

مزایای روش پی آر پی مو برای درمان ریزش مو به دو دسته تقسیم می​شود: مزایای بالینی و مزایای ظاهری. مزایای بالینی این روش عبارتند از:

  • ایمنی: در این روش که نوعی پلاکت درمانی است، از سلول های خونی بدن شما استفاده می​شود که هیچ خطری برایتان نخواهد داشت.
  • حداقل درد و ناراحتی: در این روش شما با حداقل درد و ناراحتی مواجه خواهید شد. درد در این روش به اندازه دردی است که هنگام آزمایش خون تجربه می​کنید. به همین اندازه جزئی و ناچیز.
  • راحتی و عدم دردسر: درمان ریزش مو با PRP، به هیچگونه ترمیم و زمان نقاهت نیاز ندارد. می​توانید به راحتی به امور روزانه خود رسیدگی کنید.
  • موفقیت بالا: احتمال موفقیت در این روش بسیار بالا است و شما تنها پس از سه ماه، نتایج را مشاهده خواهید کرد اما نتایج کامل، پس از یکسال ظاهر می​شود.

مزایای ظاهری عبارتند از:

  • بهبود ظاهر و کیفیت زندگی و حال روحی شما : هنگامی که موهای شما شروع به روییدن مجدد می​کند، مزایای بیساری برای ظاهر و اعتماد به نفس شما به ارمغان خواهد آورد. جوانسازی فولیکول های مو سبب نتایج ایمن برای موهای شما می​شود که کمک می​کند سالم تر و جوانتر به نظر برسید. حتی افرادی که موهای نازکی دارند با کمک PRP می​توانند درمانی ایمن و بی خطر را تجربه کنند.

چه ارتباطی بین پالکت ها و رشد مو وجود دارد؟

پالکت ها یکی از چهار جزء اساسی خون هستند )سه جز دیگر عبارتند از: گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پالسما(. پالکت ها
سبب رشد و بازسازی سلول های مختلف بدن میشوند. همانطور که از عبارت «Plasma Rich-Platelet «مشخص است، به
طور کلی مقدار پالکت ها در این پالسما، حدود 5 برابر غلظت آنها در خون است. همین غلظت باالی پالکت ها مفید است زیرا
فاکتورهای رشد ترشح میکند که برای بهبود زخم و رشد مجدد بافت بسیار کمک کننده است. در مورد ریزش مو، پالکت های تزریق
شده به عمق پوست سر، سلول های پوستی را تحریک خواهند کرد که سبب رشد و پرپشت شدن موها میشود.

افراد مناسب برای پی آر پی مو (PRP) چه کسی است؟

اگرچه PRP برای رویش مو می​تواند به طیف وسیعی از بیماران با شرایط مختلف کمک کند اما گروه های محدودی وجود دارند که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته اند و بهترین و موثرترین نتایج را به بار آورده اند. این گروه ها شامل افرادی می​شوند که از آلوپسی آندروژنتیک رنج می​برند. یافته های چندانی برای اثبات اثربخشی این درمان روی آلوپسی ترکشن در دسترس نیست.

سن مناسب انجام پی آر پی مو

پی آر پی، سن خاصی ندارد و برای افراد با سن و جنس مختلف قابل انجام است اما از آنجایی که افراد زیر 25 سال نمی​توانند کاشت مو انجام دهند، پی آر پی مو بهترین روش درمانی برای آنها است. افراد زیر 21 سال که دچار انواع مختلف ریزش مو می​شوند، می​توانند بدون نگرانی از پی آر پی استفاده کنند.

چه کسانی نباید از روش درمان ریزش مو با پی آر پی استفاده کنند؟

قبل از پی آر پی مو، حتما تمام داروهای مصرفی خود را از جمله مکمل ها و گیاهان دارویی به پزشک نشان داده و از او مشاوره بگیرید. معمولا پزشکان این روش درمانی را برای افراد زیر توصیه نمی​کنند:

  • افراد دارای عفونت های شدید یا مزمن
  • افراد مبتلا به انواع سرطان ها مانند سرطان خون
  • افراد با بیماری های مزمن کبد مانند سیروز کبدی
  • افراد با بیماری های مزمن پوستی و بیماری های التهابی
  • افراد با بی ثباتی همودینامیک و اختلالات انعقاد خون
  • موارد مبتلا به هیپوفیبرینوژنمی
  • افراد دچار به اختلالات متابولیکی
  • افراد مبتلا به سندرم های اختلال عملکرد پلاکت ها
  • اختلال های سیستمیک مختلف
  • افراد با میزان پایین پلاکت های خون
  • افراد مبتلا به انواع بیماری های تیروئیدی
  • افراد مبتلا به ترومبوسیتوپنی (تعداد کم پلاکت های خونی)